fredag 26 september 2014

v.39

Hej!

Den här veckan har vi tränat på att ställa frågor, svara på frågor, skriva frågetecken och komma på frågor som passar till ett förutbestämt svar. Vi har varit reportrar helt enkelt.  Denna veckas läs- och skrivläxa är precis som förra veckan kopplad till Reportern och de tre olika typerna av frågor som man kan ställa; På raderna frågorMellan raderna frågor, Bortom raderna frågor.  Hjälp gärna era barn med läxan!
Eleverna har även gjort några test inom svenska; lyssna och följa en instruktion, skriva av en text med tydlig handstil, läsa och välja rätt ord att sätta in i en mening. Den uppgift som var svårast för eleverna var att skriva av en text ordagrant (få med alla ord i meningarna, skriva med punkt och stor bokstav och stava orden rätt) med en tydlig handstil. Detta kommer vi träna mer på.

Även på engelskan har vi tränat på att ställa frågor och även kunna svara. Eleverna har fått ett övningspapper med alla frågor och svar som vi har tränat på. Eleverna fick ta med sig papperet hem för att kunna öva fraserna tillsammans med er föräldrar.

I matematiken har vi börjat arbeta med kapitel 2 i matteboken. Den här veckan har det handlat om symmetri och symmetriska figurer. Vi har även gjort symmetriska "namngubbar" som sitter uppsatta på väggen i korridoren. Förutom symmetri så har vi även jobbat med problemlösning. Eleverna har fått samarbeta och diskutera lösningar med varandra och förklara hur de har tänkt.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 4 på s.14-16.

Den här veckan har vi fortsatt arbetet kring valet.Vi  har stämt av vår VÖL (Vet redan, Önskar veta, Lärt mig) och fyllt på det dokumentet med saker vi har lärt oss. Vi har också stämt av hur vi ligger till mot målen för detta tema. Vi har även sett ett nytt avsnitt ur serien "Vem bestämmer?" , fortsatt arbetet med valaffischerna och gjort en uppgift där de fick träna på att para ihop partiledaren, med rätt parti och partisymbol.

På NO:n har de fortsatt NTA-temat om jord. Denna vecka har eleverna fått plantera ärtor i lera, sand eller humus. Sedan ska planteringarna följas och jämföras för att se vad som händer.

I tre veckor framåt är Saada föräldraledig, för att skola in sin yngsta dotter på förskolan. Joakim är vikarie för henne.
Nathalie är tillbaka igen och kommer till att börja med jobba halvtid.Vi är glada att ha henne tillbaka. Felix kommer att vikariera för Nathalie på halvtid.


Viktiga datum:
29/9 Skolfotografering kl 12.50-13.40
30/9 Utvecklingssamtal; Filip S, Anna, Johanna, Mattias, Nellie, Flora, Ingrid och Erik.
1/10 Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 4 i Diamantjakten, Läxa 4 s. 13-15 i Mattedetektiverna.


Trevlig helg!
Julia, Saada, Roméo, Nathalie

fredag 19 september 2014

v.38

Hej!

Den här veckan har vi pratat om konsonanter. Vi har letat  efter namn och ord som börjar på konsonanter, även på att bilda egna nya ord med hjälp av konsonanter tex.  _e_ det skulle kunna stå fel, fem, fet mm.
Vi har även presenterat en ny  lässtrategi, den som handlar om att ställa frågor till texten Reportern.  Denna veckas läs- och skrivläxa är kopplad till Reportern. Eleverna har fått träna på de tre olika typerna av frågor som man kan ställa; På raderna frågor - svaret finns direkt i texten (frågorna börjar med Vem...? Vad...? Var...? När...? Hur...?), Mellan raderna frågor - svaret går att lista ut med hjälp av texten (frågorna börjar  med Varför..? Vilken...? Vilket...? Vilka...?) och Bortom raderna frågor - svaret finns hos läsaren själv (frågorna börjar med Varför tror du…? Vad tycker du…? Hur skulle du göra….?)
 Hjälp gärna era barn med läxan!

I matematiken har repeterat det vi har arbetat med; ordningstal, positionssystemet, ental, tiotal, hundratal, rangordna tal, dubbelt/hälften mm.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 3 på s.10-13. Alla ska göra minst spår 1-2 (s.10-11) + problemlösning (s.13). Spår 3 (s.12) är frivillig. Även problemlösningen (s.13) är uppdelad i spår, alla ska göra minst spår 1-2.

Den här veckan har vi fortsatt arbetet kring valet.Vi pratade lite om valresultatet och hur resultaten kan skilja sig i de tre olika valen riksdags-, kommun- och landstingsval. Vi har sett en film; "Vem bestämmer? om att lyssna och kompromissa"  och sedan har eleverna i grupper fått bilda ett parti. Tillsammans ska gruppen komma fram till ett partinamn, en partisymbol och två valfrågor (minst en av frågorna måste handla om skolan) och göra en valaffisch.

På engelskan har vi repeterat färgerna, hälsningsfraserna och några klädesplagg. Vi såg ett filmklipp där vi fick lära oss hur man frågar Vad har du på dig? Vad har hon/han på sig? och även att kunna svar Jag har på mig... Hon/Han har på sig.... Vi fick även lära oss några maträtter och att säga  Jag tycker om... eller Jag tycker inte om...

Jag vill påminna alla om att SPARKCYKLAR PARKERAS UTOMHUS, INTE I HALLEN! När jag ändå är i farten med pekpinnen så vill jag även påminna om att SKOLAN BÖRJAR KL. 8.15!

Viktiga datum:
22/9 Utvecklingssamtal; Jonathan, Viggo, Sebastian, Hugo, Perla, Gabriel, Olof, Elsa
24/9 Utvecklingssamtal; Viktor, Leo. Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 3 i Diamantjakten, Läxa 3 s. 10-12 i Mattedetektiverna.
25/9 Fritids stänger kl. 15.45 då det är APT



Trevlig helg!
Julia, Saada, Roméo

fredag 12 september 2014

v.37

Hej!

Den här veckan har vi fortsatt arbetet kring valet.  Vi har sett en film om hur Sverige fungerar och styrs och diskuterat ord och begrepp som demokrati, diktatur, rösträtt, kompromissa mm. Eleverna har även tillverkat egna "Löjliga familjen" spel fast med val-tema, familjerna består av Partiets namn, Partisymbol, Partiledarens namn och ett Foto på partiledaren.

I svenskan har vi denna vecka pratat om vokaler (a,o,u,å,e,i,y,ä,ö) och även lyssnat efter om volkalerna i orden låter som i alfabetet (som i Val) eller inte (som i Katt). Några elever har redan nu sett ett mönster och kopplat detta till dubbelteckning, när vokalen inte låter som i alfabetet så följs den av två konsonanter (Katt, Hatt, Boll).
Vi har även tränat vidare på  lässtrategin Spågumman som tränar oss på att förutspå vad som kommer att hända genom att ta hjälp av bilder och rubriker. Även denna veckas läs- och skrivläxa är kopplad till Spågumman. Hjälp gärna era barn med läxan, ställ gärna frågor till vad de tror kommer att hända. Försök att utmana dem lite i deras tankar och skrivande, så att det inte bara blir minsta möjliga för att bli klar.

I matematiken har vi arbetat vidare med positionssystemet, ental, tiontal, hundratal. Vi har tränat på att dela upp tal t.ex 165 = 100+60+5. Vi har även tränat på ordningstalen elfte till tjugonde.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 2 på s.7-9.

NTA-temat om jord har fortsatt och eleverna har denna vecka fått göra egna komposter. Alla elever fick några kompostmaskar var som dem har döpt och placerat i komposterna.

Som jag berättade på föräldramötet så är det en musikälskande klass och det har vi tagit fasta på. Vi har kopplat både svenskan och engelskan till musiken och sjungit sånger för att lättare lära oss ord, fraser och lättare komma ihåg. På svenskan har vi tränat och även videofilmat elevrna när de sjungen Läslåten som handlar om läsfixarna (spågumma, detektiven, reportern, cowboyen och konstnären). På engelskan har vi sjungit en ny sång för att träna färgerna och en annan så som tränar på att ställa frågan och kunna svara på Hur är vädret idag?


Viktiga datum:
16/9 Utvecklingssamtal; Caspar, Vida, Leo, Oskar, Gabrielle.
17/9 Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 2 i Diamantjakten, Läxa 2 s. 7-9 i Mattedetektiverna.

Nu i helgen 12-14/9 är det avlusningshelg. Detta för att minska risken för spridning av löss. Så vi ber er verkligen att luskamma era barn. Kolla gärna in denna länk för mer information; http://lusfri.nu/vem-drabbas-loss


Trevlig helg!
Julia, Saada, Roméo

fredag 5 september 2014

v.36

Hej!
Vi har haft en bra vecka och eleverna har verkligen kommit in i skolarbetet igen och arbetar bra och engagerat med uppgifterna. Det är ett gäng kunskapssökande barn som jag möter varje morgon, vilket är superkul.

I SO:n har vi startat upp arbetsområdet Demokrati och Valet 2014. Vi började med att sammanställa allt som eleverna redan visste inom området och det var en hel del tex vilka riksdagspartierna är, att Fredrik Reinfeldt är statsminister, att man måste vara 18 år för att få rösta, att demokrati innebär att alla får vara med och bestämma mm. Sedan diskuterade vi oss fram till vad vi önskar veta tex varför vi har val, hur ett val går till, partisymboler, partiledarnas namn mm.
För att redan första lektionen få svar på några frågor så såg vi två korta filmer; Familjen Räv och valet: -en saga om att rösta och även Sveriges riksdagspartier. Barnen har även fått med sig en SO-läxa hem som ska diskuteras/samtalas om med er föräldrar och sedan svaras på skriftligt.

På engelskan har vi fortsatt att träna på färgerna och vi har lärt oss en sång som efter flera gångers träning har börjat sätta sig.

I svenska har vi arbetat med arbetsboken Diamantjakten, vi har även tränat vidare på lässtrategin Spågumman som även veckans Läs- och skrivläxa handlar om.
Vi har även arbetat med elevernas individuella utvecklingsplaner, barnen har utvärderat förra årets mål och börjat fundera på nya mål, de har även övat på vad de ska säga på samtalet. Att eleverna själva, med stöd från mig, ska hålla i sitt utvecklingssamtal är ju helt nytt för dem men det känns som att alla ser fram emot detta.
 
Salina har i NO:n startat upp höstens NTA-tema som handlar om Jord. Den här veckan fick de titta på kompostjord med förstoringsglas. Några elever hade väldig många småkryp i sin jord, vilket blev extra intressant att titta på.
 
I matematiken har vi arbetat vidare med; tallinjen, att upptäcka talmönster, dubbelt och hälften och hundrarutan. Den här veckan har barnen matteläxa; Läxa 1 i Läxboken till Mattedetektiverna.
 
I onsdags hade Anna-Lena vår specialpedagog, med sig sina kakaduor till skolan. Eleverna har tidigare fått se filmklipp och foton på fåglarna, men nu fick dem äntligen träffa dem och klappa.
 

 
Viktiga datum:

Tisdag 9/9 - Föräldramöte 18-19.30 (gemensam start i Ljushallen ca.30 min, sedan klassvis ca.1 tim )
Onsdag 10/9 - Utvecklingssamtal i Lugnarummet; Filip A, Tova, Nils och Lovisa.  Lämna läxorna; svenska, matte och SO.


På fritids har vi denna vecka haft flera vikarier; Romeó, Joakim, Dessi och Aram är de personer som har varit med åk 2, tillsammans med Jennifer och Saada. Saada, känner några av er som har äldre barn säkert till, då hon har jobbat på skolan länge. Nu är hon tillbaka efter föräldraledighet och studier.


Trevlig helg!
Julia, Saada, Joakim och Romeó

fredag 29 augusti 2014

v.35


Hej!

Den här veckan har skolan dragit igång mer på riktigt. Barnen har fått nya skolböcker; Diamantjakten som är en arbetsbok i svenska och Mattedetektiverna 2a som är arbetsbok i matematik. Tänk vilken glädje och nyfikenhet en ny skolbok kan skapa.
Förutom nya böcker så har vi även börjat med engelska, som är ett nytt skolämne för barnen. Den här veckan har vi tränat på hälsningsfraser (Hello, Hi, Hey), presentera oss (My name is...what´s your name?) och några färger (Red, blue, yellow, black, white, green).

Den enda regniga dagen denna vecka var vi på utflykt till Parkourparken i Nälsta. För de allra flesta av barnen var detta en ny park som de aldrig hade varit i tidigare, vilket gjorde utflykten ännu bättre. Barnen lekte på och hade roligt trots att det emellanåt regnade på ganska ordentligt, men som sagt "har man kläder efter väder" så spelar det ingen roll. Några barn saknade gummistövlar eller regntätakläder, så vi ber er att se över barnens regnkläder och även extrakläder så att det verkligen finns här i skolan.





 
 
I svenska har vi presenterat "Läsfixarna" lite mer. "Läsfixarna" är personifierade lässtrategier som är användbara vid läsning av alla typer av texter. Barnen fick även se denna korta film som en skolklass har gjort för att tydlig göra vilka de olika "Läsfixarna" är och vad deras uppdrag är.  


Efter presentationen av "Läsfixarna" så fick barnen två och två testa på att vara "Spågummor".

Barnen har fått i läxa till på onsdag att slå in sina läseböcker med bokplast eller papper, för att skydda böckerna så att de håller längre. Det är även önskvärt att de sätter på en namnlapp/etikett på framsidan för att lättare kunna ha koll på vems bok det är.
Jag skickar även mail till er med tider för utvecklingssamtalen. Det finns en svarstalong på utvecklingssamtalslappen som jag vill att ni lämnar in senast onsdag den 3/9.

Viktiga datum framöver:
9/9 Föräldramöte 18.00
10/9 Utvecklingssamtal från kl 12.00
16/9 Utvecklingssamtal från kl 12.00
22/9 Utvecklingssamtal från kl.9.30
30/9 Utvecklingssamtal från kl 9.30
v. 40 Skolfoto (vilken dag det blir vet jag ännu inte)



Karin jobbar sista dagen hos oss idag, innan sin föräldraledighet och på måndag kommer istället Saada tillbaka från sin föräldraledighet.

Trevlig helg!
Julia, Nathalie, Karin

fredag 22 augusti 2014

v.34

Hej!

Välkomna tillbaka efter ett långt och härligt sommarlov!

Den här veckan har vi mjukstartat med skolarbetet. Vi har gjort nya "helping hands" händer utifrån de nya halvklassgrupperna.
Vi har även pratat om elevinflytande och vad barnen själva kan vara med och påverka i skolan, så som platser i matsalen, i klassrummet och på samlingsmattan, trivselregler, arbetssätt - hur man ska lära sig saker. Barnen har så mycket bra tankar och resonerar så klokt. Utifrån barnens förslag och önskningar kommer jag att sätta ihop nya bodsplaceringar i matsalen och i klassrummet.

I torsdags förmiddag var vi i Cocosparken tillsammans med klass 2a. Barnen fick leka både leka fritt, men också delta i en styrd samarbetsövning. Samarbetsövning gick till så att alla barn delades in i 4 lag. Lagen skulle tillsammans leta efter bokstäver som fanns upphängda i skogen. När alla bokstäver i alfabetet var hittade skulle laget använda bokstäverna och komma på ett lagnamn. Förutom att leka passade vi även på att titta lite närmre och klappa en groda som höll till i skogen. Här kommer lite bilder från Cocosparken;









Vi vill passa på att njuta och vara ut nu när sommarvärmen ännu håller i sig, så även nästa vecka tisdagen den 26/8 kommer vi att åka på utflykt. Denna gång blir det en heldagsutflykt med matsäck, vi ska till Parkourparken i Nälsta. Skoldagen börjar enligt schema kl.9.30.

Nytt för i år är att rutiner kring morgonomsorg. Kommer man till fritids före kl.7.30 lämnas man precis som förut inne på öppningsavdelningen, men kommer man efter kl. 7.30 så lämnas man utomhus. Fritids är sedan utomhus fram till skolan börjar kl.8.15, alla dagar utom tisdag då skolan börjar kl. 9.30. I och med detta är det bra om barnen är klädda för att bli lämnade utomhus om man kommer mellan kl.7.30-8.15, eller 7.30-9.30 på tisdagar.

Vi vill påminna om att det är viktigt att alla barn har regnkläder, gummistövlar och lite extrakläder här i skolan.

Nästa vecka stänger fritids tidigare (kl.15.45) på torsdag 28/8, då det är APT.

Trevlig helg!
 Önskar
Julia, Nathalie och Karin

torsdag 5 juni 2014

vecka 23

Hej!

Nu är jag tillbaka igen efter sjukskrivningen. Den blev längre och kämpigare än vad någon hade kunnat ana, men skam den som ger sig... Även om det endast återstår några få dagar, så är det skönt och roligt att vara tillbaka. Att få vara med och avsluta arbeten och uppgifter och knyta ihop säcken.

I svenska har vi svarat på breven från våra brevvänner och även gjort böcker av alla skrivuppgifter som barnen har arbetat med den senaste månaden. Vi har även gjort en utvärdering där barnen själva har fått bedöma sina kunskaper mot målen.

I matematiken har barnen gjort klart sina arbetsböcker och läxböcker. Alla har inte hunnit färdigt med allt, men får ta hem dem ändå. Barnen har även fått göra ett repetionshäfte med sånt som vi har jobbat med under året. Även i matematiken har barnen fått göra en utvärdering och bedöma sina kunskaper mot målen.

I SO:n har barnen fått sätta ihop Årsboken till en bok som dem har fått ta hem.

Idag hade vi Trygghetsdag på hela skolan och vi jobbade ihop med klass 4b. Dagen var uppdelad i två pass. Under det första passet skulle barnen tillsammans i smågrupper skriva 2 meningar på rim. Meningarna skulle även innhålla något av följande ord; Södra, Hund, Polare, Ljushallen, Skoj eller Skola. Sedan skulle alla grupperns meningar skrivas ihop och bli en låttext. Under det andra passet skulle vi få lyssna till en "hemlig" föreläsare. Det visade sig vara rapparen Petter. Han berättade om sin uppväxt och skolgång, men även om sin dyslexi och ADHD-diagnos.



Nästa vecka:

måndag är det utflyktsdag för hela skolan. Vi kommer att åka till Skytteholmsparken i Solna och ha en mysig lekdag. Barnen ska ha med sig lunchmatsäck, även något fika går bra att ha med sig.

tisdag är det städdag. Det är bra om barnen har med sig en väska eller påse att ta hem saker i.

onsdag är det sommaravslutning.
Barnen samlas i klassrummet kl 8.45 och föräldrarna går direkt till Ljushallen.
ca 9.00-9.30 Avslutning i Ljushallen
ca 9.30-10.00 Avslutning i respektive klassrum
ca 10.00-10.30 Tårtkalas på vår innergård
ca 10.30 Fritids för de barn som är kvar

Trevlig Helg!
Julia