fredag 24 oktober 2014

Vecka 43


Sista veckan innan höstlovet är nu över och vi har haft en riktigt bra vecka!

I SOn har vi arbetat vidare med våra största religioner och denna veckan var det judendomen. Vi samtalade om och skrev/ritade symboler, viktiga personer, helgdagar samt vilken helig skrift som är kopplad till judendomen. 
Då det idag är FN-dagen så har vi under veckan arbetat med barnkonventionen och barns rättigheter.

På matematiklektionerna samt svenskalektionerna har vi arbetat på vidare i våra böcker!

Under halvklasserna i måndags byggde vi bland annat ordflätor och letade bokstäver ute i dungen på utomhuspedagogiken vilket uppskattades av alla!

fredag 17 oktober 2014

v.42

Hej!

Den här veckan har vi tränat på att skriva hela meningar, skrivit frågor och sammansatta ord. I tränandet av sammansatta ord så har vi även jobbat med rebusar, vilket barnen tycker är roligt.
Allas brev till brevkompisarna på Neptuniskolan har blivit klara, så i onsdags skickades breven iväg. Nu väntar vi på svar.
I veckans Läs- och skrivläxa kommer ni precis som förra veckan att möta Läsfixaren Cowboyen. Cowboyen sammanfattar det viktigaste i texten och tar hjälp av tre ord för att fånga in vad som händer i texten; "Först ...", "Sedan ..." och "Sist ...". Hjälp gärna era barn med läxan!

I matematiken har vi börjat med ett nytt kapitel som handlar om addition och subtraktion. Vi har under veckan jobbat praktiskt med att bygga tal med hjälp av talblock. Vi har även jobbat med två matematiska begrepp summa (term + term = summa) och differens (term - term = differens). Vi har gjort en del muntliga övningar för att träna detta t.ex vad är summan av talen 5 och 3? vad är differensen av talen 6 och 2? Vi har även byggt ett tredimensionellt alfabet som vi satt upp på väggen i korridoren.
På utomhuspedagogiken tränade barnen vidare på symmetri och två- och tredimensionella figurer då de skulle arbeta i par och försöka hitta dessa saker på skolgården.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 7 på s.24-26.

På SO:n har vi denna vecka pratat om Islam t.ex. Vad tror man på om man är muslim? Vad heter Islams heliga bok? Vad heter deras heliga byggnad? Vilka högtider firar de inom Islam? Hur ser Islams symbol ut?

På NTA-lektionen arbetade eleverna med tre olika "hemliga" blandningar av jordsorter. De använde sig av kunskaper och testmetoder från de föregående uppdragen för att komma fram till sina lösningar. De hann inte riktigt klart och vi fortsätter arbetet under nästa vecka.

På engelskan har vi tränat på årstiderna; spring, summer, autumn, winter. Vi har tränat på en ny sång som handlar om årstiderna. Vi har även tränat på att presentera dagen med dag, datum, månad, år, årstid och väder på engelska.


Vi har även haft lite höstpyssel och gjort rosor av lönnlöv. Vi har pratat om saker som vi tänker på och förknippar med hösten, både på svenska och engelska. Dessa ord har vi satt upp på vår höstvägg i korridoren.
Beskrivning till lövrosorna; www.365slojd.se/projekts/50

Nästa vecka är Saada tillbaka igen.
Nathalie jobbar halvtid även kommande vecka.


Viktiga datum:
22/10 Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 7 i Diamantjakten, Läxa 7 s. 24-26 i Mattedetektiverna.

Vecka 44 - Höstlov
Torsdag 6/11 - Studiedag, men fritids är öppet som vanligt


Trevlig helg!
Julia, Nathalie, Joakim

fredag 10 oktober 2014

v.41

Hej!

Den här veckan har vi tränat på att skriva brev och vi har pratat om vad som brukar finnas med i ett brev och hur man börjar och avslutar ett brev. Detta är barnen väldigt bra på, då vi tränade på detta en del förra terminen när vi skrev brev till våra brevkompisar på Neptuniskolan i Järfälla. När vi ändå var i farten med brev och brevskrivande, så passade vi på att skriva brev till brevkompisarna.
I veckans Läs- och skrivläxa kommer ni att möta en ny Läsfixare, nämligen Cowboyen. Cowboyen sammanfattar det viktigaste i texten och tar hjälp av tre ord för att fånga in vad som händer i texten; "Först ...", "Sedan ..." och "Sist ...". Hjälp gärna era barn med läxan!

I matematiken har vi fortsatt med symmetri, geobräden, geometriska former och tre tredimensionella figurer. Detta är något som barnen gillar, det är någonting annat och väldigt mycket praktiskt.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 6 på s.20-23. Alla ska göra minst spår 1-2 (s.20-21) + problemlösning (s.23). Spår 3 (s.22) är frivillig. Även problemlösningen (s.23) är uppdelad i spår, alla ska göra minst spår 1-2.

Den här veckan har vi startat upp kommande veckors arbetsområde kring religion. Först gjorde vi i klassen en gemensam tankekarta kring ordet Religion. Barnen sa t.ex. Vad man tror på, Gud & Jesus, Kors, Bibeln, Kyrkor. Men våra fem stora religioner, kristendom, judendom, islam, hinduism och buddhism kom också upp i tankekartan. Sedan såg vi en del av en film som handlade om kristendomen.

Denna vecka har vi haft terminens första elevråd, med representanter från alla klasser i F-3. I vår klass har vi lottat fram nya representanter bland alla som ville vara och det blev Viktor och Ingrid. Vi lottade även fram två reserver, Erik och Lovisa.

I tisdags var vi på Kulturskolan vid Brommaplan och såg föreställningen Cirkusäventyret. Vad vi inte visste om innan, var att föreställningen var exakt den samma som vi såg när vi var där förra året. Det var en rolig föreställning, men en liten besvikelse över att det inte var något nytt.






Vi har börjat jobba mer med ordning och reda i hallarna denna vecka och har märkt att det ligger mycket omärkta kläder i entréerna. Vi har pratat med barnen om detta, men uppmanar även er föräldrar att titta där. Alla kläder, skor och stövlar som ingen har tagit reda på innan fredagen den 17/10 kommer vi att ta hand om och skicka iväg till någon  klädinsamling.
Två påminnelser nu i hösttider; det ena är att se över era barns regnkläder och stövlar, så att kläderna passar och det andra är att respektera skogränsen.

Saada är föräldraledig även nästa vecka och Joakim är vikarie för henne.
Nathalie jobbar halvtid även kommande vecka.


Viktiga datum:
15/10 Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 6 i Diamantjakten, Läxa 6 s. 20-23 i Mattedetektiverna.

Vecka 44 - Höstlov
6/11 - Studiedag


Trevlig helg!
Julia, Nathalie, Joakim

fredag 3 oktober 2014

v.40

Hej!

Den här veckan har vi tränat på månaderna, hur man skriver datum, att göra en lista och att skriva dagbok. De två första punkterna är saker som barnen redan kan och känner sig ganska säkra på. Att skriva en lista och dagbok var lite svårare. Listan med ord som barnen skulle träna på att skriva var stödord, för att underlätta dagboksskrivandet.
Jag har märkt att barnen tycker att det är svårt att komma på och kunna ställa frågor, därför kommer vi att vara Reportrar även i denna veckas skrivläxa. Hjälp era barn med läxan, så att alla typer av frågor kommer med och att barnen även besvarar sina egna frågor. Påminn även om att en fråga avslutas med frågetecken.

I matematiken har vi fortsatt med symmetri, men även kommit in på geobräden, geometriska former och tre tredimensionella figurer. Barnen har fått bygga olika tredimensionella figurer t.ex. rätblock, pyramid och cylinder.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 5 på s.17-19.

Den här veckan har vi avslutat arbetet kring valet och vi har haft Skolval i klassen. Alla klassens partier har jobbat på flitigt med sina valkampanjer och i onsdags fick alla partierna presentera sina viktigaste valfrågor muntligt inför resten av klassen och även visa upp sina valaffischer. Sedan hade vi Skolvalet 2014. Valet skulle vara så verklighetstroget som möjligt, så vi hade t.ex röstsedlar, vikskärmar och en kontrollant. Vinnande partiet, Demon Demokraterna, fick bestämma en rolig aktivitet som klassen skulle göra under fredag eftermiddag. Aktiviteten blev Klassdisco och Blinkleken, som en bonus bjöds det på salta pinnar, popcorn och saft på discot.

















På NO:n har de fortsatt NTA-temat om jord. Denna vecka har eleverna hämtat jord från dungen, som de sedan fått plantera sitt andra frö i. Barnen har även fått undersöka olika jordprover och vad som händer när de blandas med vatten.

På idrotten den här veckan var det endast en i hela klassen som hade med sig kläder för att ha idrottslektion utomhus, övriga hade idrottskläder men som inte var lämpliga i kylan. Detta resulterade i att lektionen fick anpassas till att alla skulle kunna vara med utan att behöva byta om. Från och med nästa vecka kommer idrotten vara inomhus. Kom ihåg ombyteskläder, inomhusskor och handduk till idrottslektionen på onsdagar.

Saada är föräldraledig nästa vecka och Joakim är vikarie för henne.
Nathalie jobbar halvtid även kommande vecka.


Viktiga datum:
7/10 Föreställningen Cirkusäventyret vid Brommaplan kl.12.30-13.15
8/10 Möte med Föräldragruppsrepresentanterna. Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 5 i Diamantjakten, Läxa 5 s. 16-18 i Mattedetektiverna.

Vecka 44 - Höstlov
6/11 - Studiedag


Trevlig helg!
Julia, Nathalie, Joakim

fredag 26 september 2014

v.39

Hej!

Den här veckan har vi tränat på att ställa frågor, svara på frågor, skriva frågetecken och komma på frågor som passar till ett förutbestämt svar. Vi har varit reportrar helt enkelt.  Denna veckas läs- och skrivläxa är precis som förra veckan kopplad till Reportern och de tre olika typerna av frågor som man kan ställa; På raderna frågorMellan raderna frågor, Bortom raderna frågor.  Hjälp gärna era barn med läxan!
Eleverna har även gjort några test inom svenska; lyssna och följa en instruktion, skriva av en text med tydlig handstil, läsa och välja rätt ord att sätta in i en mening. Den uppgift som var svårast för eleverna var att skriva av en text ordagrant (få med alla ord i meningarna, skriva med punkt och stor bokstav och stava orden rätt) med en tydlig handstil. Detta kommer vi träna mer på.

Även på engelskan har vi tränat på att ställa frågor och även kunna svara. Eleverna har fått ett övningspapper med alla frågor och svar som vi har tränat på. Eleverna fick ta med sig papperet hem för att kunna öva fraserna tillsammans med er föräldrar.

I matematiken har vi börjat arbeta med kapitel 2 i matteboken. Den här veckan har det handlat om symmetri och symmetriska figurer. Vi har även gjort symmetriska "namngubbar" som sitter uppsatta på väggen i korridoren. Förutom symmetri så har vi även jobbat med problemlösning. Eleverna har fått samarbeta och diskutera lösningar med varandra och förklara hur de har tänkt.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 4 på s.14-16.

Den här veckan har vi fortsatt arbetet kring valet.Vi  har stämt av vår VÖL (Vet redan, Önskar veta, Lärt mig) och fyllt på det dokumentet med saker vi har lärt oss. Vi har också stämt av hur vi ligger till mot målen för detta tema. Vi har även sett ett nytt avsnitt ur serien "Vem bestämmer?" , fortsatt arbetet med valaffischerna och gjort en uppgift där de fick träna på att para ihop partiledaren, med rätt parti och partisymbol.

På NO:n har de fortsatt NTA-temat om jord. Denna vecka har eleverna fått plantera ärtor i lera, sand eller humus. Sedan ska planteringarna följas och jämföras för att se vad som händer.

I tre veckor framåt är Saada föräldraledig, för att skola in sin yngsta dotter på förskolan. Joakim är vikarie för henne.
Nathalie är tillbaka igen och kommer till att börja med jobba halvtid.Vi är glada att ha henne tillbaka. Felix kommer att vikariera för Nathalie på halvtid.


Viktiga datum:
29/9 Skolfotografering kl 12.50-13.40
30/9 Utvecklingssamtal; Filip S, Anna, Johanna, Mattias, Nellie, Flora, Ingrid och Erik.
1/10 Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 4 i Diamantjakten, Läxa 4 s. 13-15 i Mattedetektiverna.


Trevlig helg!
Julia, Saada, Roméo, Nathalie

fredag 19 september 2014

v.38

Hej!

Den här veckan har vi pratat om konsonanter. Vi har letat  efter namn och ord som börjar på konsonanter, även på att bilda egna nya ord med hjälp av konsonanter tex.  _e_ det skulle kunna stå fel, fem, fet mm.
Vi har även presenterat en ny  lässtrategi, den som handlar om att ställa frågor till texten Reportern.  Denna veckas läs- och skrivläxa är kopplad till Reportern. Eleverna har fått träna på de tre olika typerna av frågor som man kan ställa; På raderna frågor - svaret finns direkt i texten (frågorna börjar med Vem...? Vad...? Var...? När...? Hur...?), Mellan raderna frågor - svaret går att lista ut med hjälp av texten (frågorna börjar  med Varför..? Vilken...? Vilket...? Vilka...?) och Bortom raderna frågor - svaret finns hos läsaren själv (frågorna börjar med Varför tror du…? Vad tycker du…? Hur skulle du göra….?)
 Hjälp gärna era barn med läxan!

I matematiken har repeterat det vi har arbetat med; ordningstal, positionssystemet, ental, tiotal, hundratal, rangordna tal, dubbelt/hälften mm.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 3 på s.10-13. Alla ska göra minst spår 1-2 (s.10-11) + problemlösning (s.13). Spår 3 (s.12) är frivillig. Även problemlösningen (s.13) är uppdelad i spår, alla ska göra minst spår 1-2.

Den här veckan har vi fortsatt arbetet kring valet.Vi pratade lite om valresultatet och hur resultaten kan skilja sig i de tre olika valen riksdags-, kommun- och landstingsval. Vi har sett en film; "Vem bestämmer? om att lyssna och kompromissa"  och sedan har eleverna i grupper fått bilda ett parti. Tillsammans ska gruppen komma fram till ett partinamn, en partisymbol och två valfrågor (minst en av frågorna måste handla om skolan) och göra en valaffisch.

På engelskan har vi repeterat färgerna, hälsningsfraserna och några klädesplagg. Vi såg ett filmklipp där vi fick lära oss hur man frågar Vad har du på dig? Vad har hon/han på sig? och även att kunna svar Jag har på mig... Hon/Han har på sig.... Vi fick även lära oss några maträtter och att säga  Jag tycker om... eller Jag tycker inte om...

Jag vill påminna alla om att SPARKCYKLAR PARKERAS UTOMHUS, INTE I HALLEN! När jag ändå är i farten med pekpinnen så vill jag även påminna om att SKOLAN BÖRJAR KL. 8.15!

Viktiga datum:
22/9 Utvecklingssamtal; Jonathan, Viggo, Sebastian, Hugo, Perla, Gabriel, Olof, Elsa
24/9 Utvecklingssamtal; Viktor, Leo. Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 3 i Diamantjakten, Läxa 3 s. 10-12 i Mattedetektiverna.
25/9 Fritids stänger kl. 15.45 då det är APT



Trevlig helg!
Julia, Saada, Roméo

fredag 12 september 2014

v.37

Hej!

Den här veckan har vi fortsatt arbetet kring valet.  Vi har sett en film om hur Sverige fungerar och styrs och diskuterat ord och begrepp som demokrati, diktatur, rösträtt, kompromissa mm. Eleverna har även tillverkat egna "Löjliga familjen" spel fast med val-tema, familjerna består av Partiets namn, Partisymbol, Partiledarens namn och ett Foto på partiledaren.

I svenskan har vi denna vecka pratat om vokaler (a,o,u,å,e,i,y,ä,ö) och även lyssnat efter om volkalerna i orden låter som i alfabetet (som i Val) eller inte (som i Katt). Några elever har redan nu sett ett mönster och kopplat detta till dubbelteckning, när vokalen inte låter som i alfabetet så följs den av två konsonanter (Katt, Hatt, Boll).
Vi har även tränat vidare på  lässtrategin Spågumman som tränar oss på att förutspå vad som kommer att hända genom att ta hjälp av bilder och rubriker. Även denna veckas läs- och skrivläxa är kopplad till Spågumman. Hjälp gärna era barn med läxan, ställ gärna frågor till vad de tror kommer att hända. Försök att utmana dem lite i deras tankar och skrivande, så att det inte bara blir minsta möjliga för att bli klar.

I matematiken har vi arbetat vidare med positionssystemet, ental, tiontal, hundratal. Vi har tränat på att dela upp tal t.ex 165 = 100+60+5. Vi har även tränat på ordningstalen elfte till tjugonde.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 2 på s.7-9.

NTA-temat om jord har fortsatt och eleverna har denna vecka fått göra egna komposter. Alla elever fick några kompostmaskar var som dem har döpt och placerat i komposterna.

Som jag berättade på föräldramötet så är det en musikälskande klass och det har vi tagit fasta på. Vi har kopplat både svenskan och engelskan till musiken och sjungit sånger för att lättare lära oss ord, fraser och lättare komma ihåg. På svenskan har vi tränat och även videofilmat elevrna när de sjungen Läslåten som handlar om läsfixarna (spågumma, detektiven, reportern, cowboyen och konstnären). På engelskan har vi sjungit en ny sång för att träna färgerna och en annan så som tränar på att ställa frågan och kunna svara på Hur är vädret idag?


Viktiga datum:
16/9 Utvecklingssamtal; Caspar, Vida, Leo, Oskar, Gabrielle.
17/9 Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 2 i Diamantjakten, Läxa 2 s. 7-9 i Mattedetektiverna.

Nu i helgen 12-14/9 är det avlusningshelg. Detta för att minska risken för spridning av löss. Så vi ber er verkligen att luskamma era barn. Kolla gärna in denna länk för mer information; http://lusfri.nu/vem-drabbas-loss


Trevlig helg!
Julia, Saada, Roméo