torsdag 28 oktober 2010

Trevligt höstlov!

Hej,

Den här veckan har klassen börjat med ett nytt kapitel i matematikboken, det handlar om längd. Vi har använt oss av icke-standardiserade måttenheter som bla pennor, gem och snören för att jämföra olika längder. Vi har även tittat på linjaler och måttband. Vi gick igenom de vanligaste enheterna vid mätning av längd dvs mm, cm, dm, m, km och mil.

Veckans bokstav var Tt, bokstavssången den här veckan handlar om en tomte och en tax som tror de sett ett troll.....

I onsdags var Margareta i klassrummet och pratade om orientering och kartor m.m. på idrottslektionen.

I onsdags var det gosedjursdag! Barnen tyckte det var superkul! Det var underbart att få höra barnen berätta om sina "mjuka kompisar". Vilka berättelser barnen hade kring sina gosedjur, flera hade fått sitt gosedjur som nyfödda, andra hade vunnit det på Gröna lund och ett barn hade med sig sin mammas lilla nalle som hon fått när hon var liten av sin mamma.
Jag har tagit lite bilder från dagen, men jag får lägga ut dem på bloggen efter höstlovet eftersom jag tyvärr var hemma med sjukt barn idag torsdag. Tiina och Carina hälsar att allt fungerat bra i klassen när jag var borta.

Klassen har haft besök av två föräldrar i veckan, Sofies mamma Helen och Nathalies mamma Charlotta.

Jag har mailat ut höstens samtalstider idag, om ni av någon anledning inte fått tiderna så hör av er så ordnar vi det.

Hoppas ni alla får ett skönt höstlov!

Angelica, Tiina och Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar