fredag 18 januari 2013

Vinterlandskap

Hej!

Den här veckan har vi jobbat jättemycket med vintern. Alla har börjat "forska" och leta fakta om varsitt djur. Vi har en hel del böcker om djur och sen har vi hittat fakta på olika hemsidor också. På Naturhistoriska riksmuseets hemsida www.nrm.se fanns en hel del och även Järvsö zoo hade en riktigt bra sida om sina djur www.jarvzoo.se.

Några barn ville ta med sig böcker hemifrån och det går naturligtvis bra. Vi använder bara böckerna i klassrummet och lovar vara rädda om dem, men jag kan ändå inte garantera att böckerna inte kommer bort.

Vi kommer att bygga upp ett vinterlandskap på väggen där de olika djuren får flytta in. Barnen får också berätta/redovisa om sitt djur.

Ni som ännu inte gjort "Spårläxan" får ut och leta spår i helgen, på måndag ska vi titta på vad alla hittat för spår.

I matten har vi jobbat med udda och jämna tal och tiotal och ental kopplat till 100-huset. T ex 35-10, 67-10  där vi kan se att det endast är tiotalen som minskar. Jag märker att några är osäkra på att ramsräkna, särskilt talen mellan 10 och 20, så det kan ni gärna be era barn göra lite då och då. Eventuellt kommer en liten extra läxa för dem som behöver träna mer.

Idag hade vi 5 sjuka barn i klassen, nytt rekord. Det verkar vara feber och ont i halsen och kroppen.

Hoppas vi håller oss på benen och önskar er alla en härlig helg! Själv ska jag försöka ta mig ut på en runda på mina julklappsskidor (längd)! Då ska jag passa på att spana efter djurspår...

Solveig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar