fredag 13 februari 2015

v. 7

Hej!

Veckan har varit bra och barnen har jobbat på flitigt med veckans arbetsuppgifter.

Den här veckan har vi börjat med ett nytt kapitel i matteboken, som handlar om geometri. Barnen har fått fortsätta geometriska mönster, jämföra och beskriva geometriska figurer och bygga figurer med hjälp av Tangram.
Veckans matteläxa är i Läxboken Mattedetektiverna 2B, Läxa 4 på s.14-16. Läxan lämnas in onsdagen den 18/2.

I  svenskan har vi arbetat med liknelser ex. lortig som en gris, tyst som en mus. Vi har även arbetat med tankekartor, dels att plocka ut fakta ur en faktatext och sätta in i en tankekarta, men även tvärtom att utgå från stödord i en tankekarta och sedan skriva en egen text. Barnen har skrivit första kapitlet i boken om mig, kapitlet Jag och där använt sig av en tankekarta.
Veckans Läs- och skrivläxa är kopplad till kapitel 19 i Diamantjakten och denna vecka ska barnen vara Detektiver och träna på ord. Läxan lämnas in onsdagen den 18/2. 
Barnen har även fått med sig två kapitel till Boken om mig, hem i läxa. Kapitlen är Mitt namn och När jag var liten. Barnen kommer behöver er hjälp med dessa läxor. Läxan lämnas in onsdagen den 4/3.

I SO:n har vi sett på Lilla aktuellt skola och diskuterat aktuella nyheter. Vi har även tränat på vår teaterföreställning.

I och med att det imorgon är alla hjärtans dag, så har vi även gjort lite alla hjärtans dags kort.
Veckan avslutades med att jag hade med mig min dotter Moa till skolan, då hennes skola hade studiedag. Eleverna har ju både sett bilder och hört mig berätta saker om henne och nu äntligen fick de träffa henne på riktigt. Eleverna tog väl hand om henne och Moa ville gärna stanna och leka längre med alla på fritids.

Trevlig helg och glad alla hjärtans dag!
Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar