fredag 20 februari 2015

v.8

Hej!

Den här veckan har vi arbetat vidare med geometri. Vi har repeterat de geometriska formerna, vad de heter och kännetecken för formerna. Vi har även börjat arbeta med omkrets och undersökt olika geometriska formers omkrets genom att mäta med linjal och sedan räkna ut det.
Veckans matteläxa är i Läxboken Mattedetektiverna 2B, Läxa 5 på s.17-19. Läxan lämnas in onsdagen efter sportlovet den 4/3.

I  svenskan har vi arbetat med ng-ljudet. Att ljudet stavas på olika sätt t.ex regn, ballong och hink. Vi har lyssnat och letat efter ord med ng-ljudet och tittat extra på stavningen.
Barnen har även påbörjat sitt andra kapitel i Boken om mig, kapitlet Det här är jag. 
Veckans Läs- och skrivläxa är kopplad till kapitel 20 i Diamantjakten, barnen ska vara Detektiver och träna på ord. Läxan lämnas in onsdagen efter sportlovet den 4/3. 
Kapitlen Mitt namn och När jag var liten ur Boken om mig är läxa till onsdagen efter sportlovet den 4/3.

Under veckan har vi har även tränat på vår teaterföreställning flera gånger, nu börjar replikerna sätta sig hos de allra flesta och inlevelsen i karaktärerna kommer mer och mer. Det är så roligt att se!

I onsdags hade vi trygghetsdag och vi var som vanligt blandade med eleverna i klass 6b. Aktiviteterna som vi gjorde var, först samarbetsövningar utomhus och sedan tillverkning av vimplar inomhus. Vimplarna som gjordes sitter nu uppsatta i Ljushallen. 
Ses igen måndagen den 2/3,
Ha ett skönt lov!
Julia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar