fredag 26 september 2014

v.39

Hej!

Den här veckan har vi tränat på att ställa frågor, svara på frågor, skriva frågetecken och komma på frågor som passar till ett förutbestämt svar. Vi har varit reportrar helt enkelt.  Denna veckas läs- och skrivläxa är precis som förra veckan kopplad till Reportern och de tre olika typerna av frågor som man kan ställa; På raderna frågorMellan raderna frågor, Bortom raderna frågor.  Hjälp gärna era barn med läxan!
Eleverna har även gjort några test inom svenska; lyssna och följa en instruktion, skriva av en text med tydlig handstil, läsa och välja rätt ord att sätta in i en mening. Den uppgift som var svårast för eleverna var att skriva av en text ordagrant (få med alla ord i meningarna, skriva med punkt och stor bokstav och stava orden rätt) med en tydlig handstil. Detta kommer vi träna mer på.

Även på engelskan har vi tränat på att ställa frågor och även kunna svara. Eleverna har fått ett övningspapper med alla frågor och svar som vi har tränat på. Eleverna fick ta med sig papperet hem för att kunna öva fraserna tillsammans med er föräldrar.

I matematiken har vi börjat arbeta med kapitel 2 i matteboken. Den här veckan har det handlat om symmetri och symmetriska figurer. Vi har även gjort symmetriska "namngubbar" som sitter uppsatta på väggen i korridoren. Förutom symmetri så har vi även jobbat med problemlösning. Eleverna har fått samarbeta och diskutera lösningar med varandra och förklara hur de har tänkt.
Matematikläxan denna vecka är Läxa 4 på s.14-16.

Den här veckan har vi fortsatt arbetet kring valet.Vi  har stämt av vår VÖL (Vet redan, Önskar veta, Lärt mig) och fyllt på det dokumentet med saker vi har lärt oss. Vi har också stämt av hur vi ligger till mot målen för detta tema. Vi har även sett ett nytt avsnitt ur serien "Vem bestämmer?" , fortsatt arbetet med valaffischerna och gjort en uppgift där de fick träna på att para ihop partiledaren, med rätt parti och partisymbol.

På NO:n har de fortsatt NTA-temat om jord. Denna vecka har eleverna fått plantera ärtor i lera, sand eller humus. Sedan ska planteringarna följas och jämföras för att se vad som händer.

I tre veckor framåt är Saada föräldraledig, för att skola in sin yngsta dotter på förskolan. Joakim är vikarie för henne.
Nathalie är tillbaka igen och kommer till att börja med jobba halvtid.Vi är glada att ha henne tillbaka. Felix kommer att vikariera för Nathalie på halvtid.


Viktiga datum:
29/9 Skolfotografering kl 12.50-13.40
30/9 Utvecklingssamtal; Filip S, Anna, Johanna, Mattias, Nellie, Flora, Ingrid och Erik.
1/10 Lämna in läxorna; Läs- och skrivläxa till kapitel 4 i Diamantjakten, Läxa 4 s. 13-15 i Mattedetektiverna.


Trevlig helg!
Julia, Saada, Roméo, Nathalie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar